top of page
  • Obrázek autoraMartin

Jak být vedoucím, kterého budou lidi milovat? Zkuste těchto 11 kroků.

Aktualizováno: 11. 4.

Povýšili jste na pozici manažera či teamleadera? Gratuluji! Čekají Vás nové výzvy, překážky a radosti, se kterými se budete jistě potýkat. Možná jste vedoucí týmu už nějakou dobu, a potřebujete udělat check list toho, jak k lidem přistupujete. Přesně pro Vás je tento příspěvek. Připravil jsem pro vás několik tipů, které jsou zásadní při vedení lidí a pomohou vám být osobností, pro kterou budou ostatní chtít pracovat. Neberte styl vedení lidí na lehkou váhu. Lehkovážný přístup může napáchat více škody, než užitku, a následně by vám trvalo déle znovu získat důvěru svých lidí.


Práce s lidmi je inspirující, motivující, náročná a dlouhodobá. Užijte si ji a vyvarujte se některým, jak rád říkám, leader nešvarům při vedení lidí.


Styly vedení


Ještě než přistoupíme ke konkrétním typům, podívejme se v krátkosti na to, jaké máme styly vedení. První možností je direktivní styl. Na první dobrou může znít direktiva přísně, nicméně někdy má své místo. Ovšem záleží, jak direktivní řízení uchopíte, a na koho a kdy jej použijete. Direktiva není špatně, pokud je používána správně. Například máte nového kolegu v týmu a potřebujete mu navrhnout plán adaptace. V této situaci je potřeba nastavit jasné aktivity, které je potřeba zvládnout. Nepleťme si prosím direktivu se situací, kdy bezmyšlenkovitě diktujete podmínky práce, neptáte se na názor a neověřujete pochopení. Tohle je extrém a rozhodně není správný. Výjimkou mohou být snad jen situace, které vyžadují jasné rozhodnutí (např. hrozí-li nebezpečí nebo finanční ztráta).


Konzultativní styl je, jak již z názvu vyplývá přístup, který je založen na diskuzi a sběru názorů k dané situaci. Manažer si zde však nechává prostor udělat rozhodnutí podle sebe, ale předtím se zeptá na názory ostatních členů týmu.


Konsensuální styl je nejsilnější v posílení atmosféry týmu. Lze jej uplatnit u zkušených kolegů, kteří již mají přesah tématu a mohou jej objektivně vyhodnotit. Styl je dobré využít při brainstormingu nebo při poradách na plánování strategie pro další Q. Manažer zde má stále roli toho, kdo na proces realizace dohlíží a udává směr. Tento styl velmi silně podporuje týmovou kulturu a kolektivní zodpovědnost.


Vedoucí role je náročná a velmi vám pomůže delegativní styl. Zde je však třeba zmínit, že ne za každou cenu. Abychom mohli delegativní styl použít, potřebujeme mít v týmu komu delegovat. To vždy bohužel není možné. Delegativní styl přináší vysoký stupeň důvěry manažera či lídra ve své lidi. Manažer plní roli opory či poradního hlasu v případě slepé uličky u členů týmu. Delegování vám obrovsky pomůže, ale zároveň je nutné si situaci předem ošetřit, aby bylo možné někomu delegovat a nezpůsobilo to více škody než užitku.



11 tipů na rozjezd, bez kterých to nepůjde


1. Mějte vizi a strategii


Řekli byste, že je to základ. Opak je pravdou. Bohužel jsem se za svoji praxi setkal s extrémy, kdy středně velká firma, která vyrostla raketovým tempem, neměla stanovenou vizi a konkrétní strategii. Vytvořit si funkční strategii a vizi však může být výzva i pro týmy v korporátních firmách. Strategie musí být jasná, konkrétní, časovaná. Jednoduše, abych věděl, co chci, musím nejdříve zjistit, co rozhodně nechci. Dejte si čas při tvorbě strategií, zapojte seniorní členy týmu, svého nadřízeného, anebo třeba trenéra. V rámci vize se staňte snílkem a vžijte se do situace, že jste například na konci kalendářního roku. Představte si, jak se cítíte, co umíte, koho máte kolem sebe. Následně se vraťte myšlenkami zpět a stanovte si kroky, pevné pilíře, které Vás k naplnění vize dovedou.


2. Nastavte si hodnoty


Vlastní hodnotový rámec je nezbytný pro směřování pracovního kolektivu. Vydefinování si hodnot a popsání chování v těchto hodnotách pomůže v týmové atmosféře a plnění pracovních úkolů. Hodnoty se propisují nejen do chování zaměstnanců mezi sebou, ale i ve směru ke klientům a prezentaci navenek. Více o tématu hodnot najdete v našem nedávném článku .


3. Nebojte se natáhnout “montérky”


Považujete se za leadera? Tak to budete muset občas do první linie a udržovat si své řemeslo v reálné praxi. Proč? Podpoříte tím důvěru týmu ve Vás jako vedoucího a zároveň vám neutečou reálné situace z praxe. Takže ano, alespoň 1x měsíčně zkuste dělat práci vašich přímých podřízených a ukažte, že víte, o čem mluvíte. Chcete se posunout dál, podílejte se na splněném obchodním plánu.


4. Cíle a vyhodnocování


Nastavené cíle nejen pro sebe, ale i pro tým je absolutní základ. Nestačí si cíle jen nastavit, ale zároveň je i vyhodnotit a navazovat na ně v dalších obdobích. U cílů nezahlcujete a stanovujeme si maximálně 3 oblasti, na které se zaměříte. Ani byste nevěřili, kolik cílů zůstane ležet ledem, nevyhodnotí se a v dalším Q začínáme z úplně jiného směru. To může pro zaměstnance působit zmateně a nesystematicky. Vlastně se točíte v kruzích a nemáte své vedení/řízení pod kontrolou.


5. Atmosféra týmu


Není snad nic horšího než špatné postoje v týmu. Myslím, že každý manažer se s nimi v nějakém režimu potká. Motivující atmosféra v týmu je velmi důležitá. To hlavní, co v rámci motivace jako vedoucí můžete udělat, je vytvořit vhodné podmínky a mít zdravé klima pracovního kolektivu - to je férový přístup, zájem nejen o pracovní věci, srozumitelnost, naslouchat, zajímat se o své lidi atd. O tom bychom však mohli napsat samostatný článek. Víte, jak měl například rozdělen pracovní den Tomáš Baťa? 50 % dělal práci (tabulky, úkoly, schůzky...) a 50 % času se věnoval lidem. Kolik času věnujete svým lidem?


6. Delegování a zapojení týmu


Jak už jsem psal výše, delegování ano. Jen musíte mít na koho. Ptejte se svých lidí na názor, zapojujte svůj tým do diskuzí kvartálních strategií a vizí. Jejich pohled pro Vás může být hodnotný a inspirující. Jeden z leader nešvarů je mít pocit, že jste nepostradatelný a nenahraditelný. Ještě další nešvar je stavět na tomto svoji pozici a roli v týmu. Chcete poradit s delegování nebo řízením týmu? Můžeme zajistit mentoring či konzultaci u Vás ve firmě.


7. SMART je základ a budete ho potřebovat


Umění vydefinovat si téma a kroky k rozvojovým tématům je základní kámen úspěšného vedení týmu. SMART však využijete u jakékoliv situace, kdy je potřeba řídit a určovat cestu. Věřím, že na internetu najdete spoustu odkazů na to, co je SMART cíl. Cíl je tedy specifický, reálný, měřitelný, akceptovatelný a termínovaný. Rád Vám s ním poradíme, nebojte se na nás obrátit. Bez SMARTu nebudete smart. :)


8. Inspirujte se


Sdílení je zadarmo a je to nejvíc, co můžete využít. Inspirujte se ve svém týmu, ale i mimo svoji firmu. Hledejte inspiraci na externích školeních, v podcastech, literatuře. Tady platí zlaté pravidlo. Pokud se dozvíte něco nového, rovnou to uveďte do praxe. Přečtením knihy nebo poslechem podcastu bez aktivity z vaší strany se nic nezmění.


9. Poznejte své slabé a silné stránky


Jedním z dalších stěžejních nástrojů je SWOT analýza, kterou můžete aplikovat nejen na svůj tým, ale i sám na sebe. První a zásadní je spustit u sebe maximální sebereflexi a pustit se do toho. Ukáže Vám to reálný pohled na současný stav, ze kterého pak můžete vycházet do svých strategií.


10. Porady

  • Jak vedete své porady?

  • Co je jejím obsahem?

  • Kdo na poradě mluví?

  • Jak zapojujete své lidi v týmu?

  • Jaká je frekvence porad?

Nevěřili byste, jak nudné mohou porady být. Skvělá disciplína jsou například porady pro porady, což může být festival ztraceného času. Dost ale s jízlivostí. Zaměřte se na porady, které mají význam a jasný přesah. Zapojte své lidi a sbírejte témata, ať řešíte i to, co váš tým potřebuje. Udělejte z porady aktivitu, na kterou se tým bude těšit. Využijte poradu jako čas, kdy se budete vzájemně inspirovat a přicházet s řešením. Dejte prostor všem účastníkům a oživte své porady například prvky gamifikace. Důležité je mít zápis z porady a zvát ty hosty, kteří tam skutečně musí být.


11. Umění zpětné vazby


Zpětná vazba patří do základní výbavy manažera a lídra. Technik jak vést feedback je několik a jakou si vyberete je jen na vás. Jen se pojďme prosím domluvit, že už nebudete používat “sandwich”. Pokud nějaké takové video či materiál na manažerské dovednosti uvidíte, tak jej rovnou zavřete. Tohle je už historie a je mnohem více funkčnějších možností. Máme techniku Stop - start - continue nebo třeba popis - pocit - příště. Věřte, že zpětná vazba je dar a zda ji tak váš tým bude skutečně vnímat je jen na vás. Pokud se chcete zdokonalit a být mistrem zpětné vazby, žhavte dráty a pozvěte si nás k Vám do firmy.



Věřím, že některé body již automaticky naplňujete, i tak si udělejte odečet, jak na tom jste. Pokud jste v roli manažera/lídra nováčci, vezměte si prosím výše uvedené body k srdci a postupně si je osvojte. Jistě vám s tím pomůže interní trenér nebo váš nadřízený. V případě, že tyto možnosti nemáte, můžete se nám ozvat na individuální mentoring, a my Vám hodíme záchranný kruh.


Tip! Chcete-li se rozvíjet v rámci práce manažera, mohu doporučit takový odrazový můstek. Jedná se o knihu Michala Pohludky - Jak zvládnout práci manažera.


Pokud by tento článek mohl někomu pomoci, budu rád za sdílení. Rovněž uvítám komentář, jak na to jdete vy. Jak vedete svůj tým a co vám skvěle funguje.


Mějte šťastné a úspěšné týmy! Jde vše, jen někdy musíme vyhrnout rukávy a první kdo je vyhrne, jste vy! Potřebujete změnu v týmu nebo Vám něco nefunguje? Začněte u sebe.


Kam dál?


Ať se daří! Martin


443 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

コメント


bottom of page