top of page
  • Obrázek autoraMartin

Nový tým: Jak se stát superhrdinou a ne padouchem!🦸‍♂


  • Možná jste v situaci, kdy se dostáváte nově do vedoucí pozice. 

  • Možná už máte zkušenosti s vedením lidí, ale máte vést zcela nový tým. 

  • Možná potřebujete inspiraci, jak s novým týmem pracovat.


Mám pro Vás 5 kroků, jak uchopit vedení nových týmů


Se změnou týmů jsou často spojené emoce, očekávání, strach z přijetí. Dnes Vám dám 5 základních tipů, co udělat, když se naloďujete na novou palubu a posádka má již nastavené své postupy. Dost možná měla posádka přátelský vztah s bývalým kapitánem a nic vám nedá zadarmo. Bude totiž chtít vidět, zda umíte stoupnout ke kormidlu a plavit se přes moře za jakékoliv situace. Jak si ošetřit první kroky s novým týmem? To se dozvíte v následujících řádcích. Pro ty, co přečtou celé až do konce, mám malý dárek.



Při převzetí nového týmu nic neuspěchejte. První dojem totiž už podruhé neuděláte a pokud si jej pokazíte na začátku, je to jen vaše zodpovědnost. Případné škody budete narovnávat dlouho. Rozhodně Vás to zabrzdí ve vašem hladkém rozjezdu.

5 prvních kroků k novému týmu


Poznejte svůj tým a současný stav - Jako první, na co je dobré se zaměřit, jsou vztahy. Ty se samozřejmě budou budovat dlouhodobě, ale potřebujete udělat dobrý první dojem. Je to jako na rande, buď druhého odradíte a těžko si ho budete vracet na svoji stranu, nebo je druhá situace, kdy druhého oslovíte a chce Vás poznávat dál.


Naplánujte si první poradu, kde se představíte a seznámíte se s ostatními. Zároveň si začleňte aktivitu, kde zjistíte výchozí nastavení týmu. Jednoduše, jak jsou nyní spokojeni. Je spousta technik, které se na to dají využít. Pobavte se o svých hodnotách a o tom, na čem chcete začít stavět. Nastiňte společnou spolupráci. Hlavně se ptejte na názory druhých a dejte týmu prostor. Co se nám osvědčilo v praxi je ptát se na to, co týmu doposud vyhovovalo a co by s novým vedoucím chtěli změnit. Na získaných informacích můžete stavět další porady, které budou o nastavení standardu spolupráce, rozdělení rolí apod. Nedávejte na první poradu hned výkon a výsledky. To je samozřejmě důležité, ale počká to na další setkání. Projevte lidskost a zájem. Potřebujete si nakoupit nové členy týmu. 


Naplánujte si s každým výkopovou 1:1 schůzku a dodržte standard pro vedení 1:1. Mějte vydefinovaný první SMART cíl a naplánovaný další termín setkání. Dodržujte frekvenci a četnost. Nezapomínejte na evidenci a naplnění podstaty.


Stanovte si cíle, role a pravidla hry - Aby tým věděl, kam směřuje, potřebuje znát svůj cíl. Zároveň potřebují znát očekávání a způsoby vyhodnocování. Nastavte si pravidla hry. Jak bude probíhat komunikace, v jakých kanálech, kdo má jakou roli v týmu, plánování, směny, apod. Tím předejdete spoustě budoucích zbytečných problémů. Na pravidlech se domluvte společně. Dejte prostor i týmu říct své názory. Zakomponujte i svůj pohled a potřebu k řízení týmu. Vše vysvětlujte a dávejte kontext. Mějte svůj standard spolupráce, se kterým se všichni seznámí. 





Užijte si první malý úspěch - Nic nenakopne skupinu spolupracovníků jako radost z dobře odvedené a oceněné práce. Nastavte si s týmem první menší úkol a zažijte si úspěch. Nastavte nějaký cíl, který bude krátkodobější, motivující a reálný. Nechte do ekosystému vašeho týmu vstoupit první úspěch. Oceňte a navažte na to dalšími již většími výzvami. Buďte inspirací. 


Mějte společnou vizi a strategii Jeden z nešvarů, který se může stát, je přijít se strategií, kterou předáme bez kontextu a očekáváme, že ji budou lidé naplňovat. Pro týmy to však může být poněkud vzdálené a šance na úspěch tak výrazně klesá.


Jak na to? Mějte po ruce strategii firmy - předejte ji a vysvětlete souvislosti, diskutujte a zapojte zaměstnance do přemýšlení nad tím, jaké kroky potřebují zvládnout, aby tuto vizi a strategii naplnili. Je funkční si s týmem vytvořit vizi konkrétního týmu, pustit uzdu fantazii. Důležité je dobře tuto aktivitu odmoderovat a pohlídat návaznost na hlavní strategii firmy. Tato týmová vize bude silná v tom, že bude vaše a vašeho týmu. Vznikne ve vaší kuchyni. V okamžiku, kdy naplní i hlavní pilíře celofiremní strategie, máte vyhráno. Konečné rozhodnutí však můžete mít vy, jako lídr/manažer týmu. To už jsme ale zpět u stylů vedení.


Čas s lidmi a podpora - V prvních týdnech pro Vás bude zásadní čas s lidmi. Měli byste jim být k ruce a ukázat, že máte co nabídnout. Vytvořit kulturu, kdy se na vás mohou obrátit a ukázat jim, co můžete nabídnout. Čas s lidmi je to nejsilnější, co máte. Forma osobních rozhovorů a zpětných vazeb, je to, co vás posune dál a bude pro vás dlouhodobě udržitelné. Rozvojové zpětné vazby začleňte do své práce hned od prvních dnů. 



Čemu se vyvarovat:


  • Výkon, výsledky a čísla jako první a jediné téma

  • Rychlé změny bez kontextu

  • Nedostatečné seznámení s týmem

  • Umělé ego aneb nešvar některých juniorních manažerů

  • Nepřiměřený tlak a stres


Mám pro Vás check list ke stažení


Jelikož jsem dobrá duše, připravil jsem pro Vás checklist na téma: Manažer má nový tým. Primárně Vám poslouží v tématech první porady a vedení prvních 1:1 schůzek. Vezměte si ho k ruce a ať vám slouží. Pokud tohle ošetříte a nic nepřeskočíte, neměl by se stát žádný velký průšvih. Věřím, že to milí manažeři a lídři zvládnete levou zadní.


Kdyby přece jen někdo potřeboval hodit záchranný kruh formou mentoringu nebo koučinku, neváhejte se nám ozvat. Rádi Vám pomůžeme. 




CHECKLIST mám nový tým
.pdf
Download PDF • 66KB

Užijte si Vaši novou cestu. Najděte si v tom zalíbení a buďte úspěšní. Protože pokud skutečně budete chtít, tak budete. Přeji Vám to z celého brněnského srdce. 🙂


Hezké dny a leadershipu zdar! 


Martin 







152 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page